Cestování
Nakupujte v zahraničí bez obav, reklamací se nebojte.
Evropská unie nezná pojem jednotné euro-záruky jako univerzálně platného pravidla pro vyřízení reklamací v rámci členských států. Některé nadnárodní společnosti ale smluvně dovolují zboží zakoupené v jiné zemi Evropské unie reklamovat v České republice. Zní to skvěle, říkáte si – ušetříte si tím spoustu času i starostí. Celá věc se má ale trochu jinak.
Seznámíme vás se zkušeností paní Jany, která si na dovolené ve Španělsku koupila v luxusním butiku nejmenované značky za 320 eur pár kožených lodiček. Po několika týdnech běžného nošení se odlepila část podrážky a boty bylo nutné opravit nebo reklamovat. Protože je měla paní Jana opravdu jen pár týdnů a investice do nich byla vysoká, zvolila reklamaci. Na infolince společnosti se dozvěděla, že může reklamaci vyřídit i na kamenné prodejně v pražské Pařížské ulici, která je autorizovanou prodejnou dané značky u nás Čechách.
Asistentka prodeje na pražské prodejně měla ze Španělska zaslaný vyplněný dokument o procesu reklamace. Nezdálo se tedy, že by měly nastat nějaké potíže s kladným vyřízením reklamace. Za pár dní ale z butiku paní Janě zavolali a stroze jí sdělili, že je nutné poslat zboží na kontrolu přímo do prodejny, kde obuv zakoupila a že se o lhůtu přepravy prodlouží doba vyřízení reklamace až o několik týdnů. To paní Jana odmítla. Dle zákona o ochraně spotřebitele je na vyřízení reklamace třicetidenní lhůta. Nakonec se paní Jana rozhodla zboží reklamovat přímo na pobočce v zahraničí. Obuv odeslala ověřenou přepravní společností do Španělska, zde zásilku bez větších problémů posoudili a zaslali paní Janě na bankovní účet peníze zpět. Žádné vedlejší náklady paní Janě nevznikly, ze spotřebitelského zákona vyplývá, že náklady spojené s reklamací hradí prodávající. Pro přepravu balíku do Španělska zvolila firmu, u které si byla jistá, že zásilku bezpečně doručí a následně zaslala kopii dokladu o přepravě do zahraniční firmy.
Nebojte se nákladů spojených s reklamací
Spotřebitel nemusí platit žádné náklady související s reklamací. Co to v praxi znamená? Pokud jste se rozhodli zaslat zboží zásilkovou službou, náklady spojené s ní vyžadujte po prodávajícím. Vznikla vám vzhledem k nefunkčnosti výrobku nějaká škoda? Například pokud jste museli zavřít na dva dny svou kavárnu, protože nový kávovar přestal fungovat, můžete náhradu škody za tržbu požadovat po prodávajícím. Kompletní informace naleznete v článku Evropského spotřebitelského centra.